Veel gestelde vragen

 

Over Bullion munten:

Wat zijn die witte vlekken die ik op sommige van mijn zilveren munten aantref?
Deze witte vlekken worden in het vakjargon benoemd als ‘melkvlekken’ of ‘milk spots’ naar de melkachtige kleur die ze hebben. Er bestaan verschillende aannemelijke en onderbouwde theorieën omtrent de aanwezigheid en het ontstaan van melkvlekken op moderne zilveren munten:

  • Melkvlekken zijn een restant van het residu dat achtergelaten wordt door spoelmiddel van de plastic tubes waarin de munten verpakt worden,
  • Melkvlekken zijn het gevolg van afzetting van chemische dampen tijdens het productieproces,
  • Melkvlekken zijn een restant van het smeermiddel dat men gebruikt om ‘blanks’ (= ongestempelde munten) vlot uit de stempel en mal te krijgen,
  • Melkvlekken zijn het gevolg van niet volledig opgedroogde druppels spoelmiddel die ingebakken geraken in de temperingsoven,
  • Melkvlekken zijn het gevolg van microscopische atmosferische neerslag die afkomstig kan zijn van nabij gelegen productiesites.

Op basis van deze verschillende theorieën kunnen we afleiden dat zelfs de munthuizen zelf, noch de exacte oorzaak van het probleem kennen, noch weten hoe ze het ontstaan van deze melkvlekken kunnen voorkomen. Het staat in ieder geval vast dat de meeste producenten er last van hebben en dat melkvlekken ontstaan tijdens het productieproces en dus niet gevolg zijn van de opslagcapaciteiten van de klant.

Hoe het ook zij; de aanwezigheid van melkvlekken heeft geen invloed op de waarde van uw zilveren munten.  Zowel de Canadian Maple Leafs als de Australian Kangaroo worden als bullion munten verhandeld omwille van hun zilverwaarde en hebben verder geen extra toegevoegde verzamelwaarde. Uw munten zullen dus evengoed verhandelbaar blijven op basis van hun gewicht aan zilver. Het blijft echter steeds aangeraden om uw munten veilig in de originele tube of in een muntenhoesje te bewaren om ze zo tegen extra vuil en beschadiging te beschermen.


Bestellingen:

Hoe lang blijft mijn bestelling via de webshop geldig? 
Zittergie.be heeft het recht uw bestelling te annuleren wanneer uw betaling niet binnen 5 werkdagen werd ontvangen. Gelieve er rekening mee te houden dat een bancaire overschrijving binnen België vaak 2 tot 3 werkdagen in beslag kan nemen. Voor buitenlandse overschrijvingen kan dat zelfs langer duren. Om onze termijnen te kunnen respecteren, kan u de overschrijving dus best meteen uitvoeren.
Overschrijdt u onze vooropgestelde betalingstermijn, dan ontvangt u van ons een e-mail met daarin de boodschap dat uw order en transactie worden geannuleerd.

Wat zijn de betaalmethoden?
De meeste klanten kiezen ervoor om hun bestellingen geplaatst via de webshop te betalen via bankoverschrijving. Van zodra wij de betaling goed ontvangen hebben, wordt de bestelling opgestuurd.  Je kan ook opteren om de bestelling op te halen, dan nemen wij contact met u op om, indien uw bestelling volledig voorradig is, een datum van levering/afhaling af te spreken.

U kan er ook voor opteren om cash te betalen. Let wel: uw bestelling is dan beperkt tot de wettelijke limiet van 3.000 euro per identiteitskaart per dag. Van zodra u een bestelling online plaatst die deze limiet overschrijdt, zal u de optie om te betalen met cash dus niet langer kunnen aanduiden.

Betalen met de kaart kan met gewone bankkaarten (debetkaarten) & MASTERCARD/VISA. Hiervoor wordt wel een meerprijs aangerekend van 2,80%

Betaling via PAYPAL is op aanvraag ook mogelijk, dit mits een meerprijs van 3,4% + €0.35


Verzending:

Zie verzendpagina